Thursday, January 17, 2013

Step by Step... Kupang Masak Lemak

Hari ni dah 17 Januari, entry blog saya tak sampai 5 pun bulan ini. Nampaknya, saya sungguh sibuk pada bulan ini. Apabila sibuk, mulalah tak sempat nak masak. Balik lewat dan dah makan sebelum sampai ke rumah. Kalau ada bahan untuk post, masalah takde masa pula timbul. Makanya, berhabuk tak sempat dimop blog `Life is Colorful' ni.
 
Tapi hari ni saya gagahkan juga jiwa dan jari saya untuk menaip resepi `Kupang Masak Lemak'. Masakan ni bukan saya masak pagi ni, saya masak 2 minggu lepas rasanya (ingatan dah lemah sebab dah makin tua). Pagi ni adalah masa sikit nak memblogingkan diri. Sebabnya saya ambil cuti, nak buat macam-macam hari ni. Nanti esok saya beritahu projek saya hari ni (kalau jadi dan kalau saya berjaya curi masa untuk membloging).
 
 
 
Berbalik pada cerita kupang, masa di US dulu saya suka sangat beli kupang (mussel) yang dijual di Walmart. Sebabnya, kupang tu dah dimasak dan tinggal nak menambah perisanya mengikut kegemaran masing-masing. Selalunya juga, saya akan masak lemak. Idea ini datang selepas saya makan tengah hari di rumah Kak Normy. Kupang Masak Lemak yang dimasak oleh Kak Normy memang sedap sangat dan penuh dengan ciri-ciri keMelayuan.
 

 
 
Jom lihat resepi. FYI, saya pakai kupang sejuk beku je sebab saya jumpa paket kupang ni di Cold Storage. Jauh tau kupang ni datang, dari Chile.


 
 
Nota: Kalau tak suka pedas, kurangkan cili. Hasya memang suka sangat masakan ni.
 
 
Bahan-bahan (saya guna bahan-bahan yang simple)
 
1 paket Kupang sejuk Beku - 450gm kupang (bersihkan)
Sekotak santan - 250ml
sebatang cili merah - kisar
2 batang cili padi - kisar (tak payah letak kalau tak suka pedas)
3 ulas bawang merah kecil (kisar)
sedikit serbuk kunyit
garam secukup rasa
 
Cara-cara
 
Panaskan santan dalam periuk. Masukkan cili dan bawang kisar.

 
 
Masukkan serbuk kunyit, sedikit sahaja, agak-agak sehingga warnanya kuning cair (pandai-pandailah, jangan sampai kuning pekat sangat).

 
 
Kena selalu kacau. Apabila mendidih masukkan kupang. Masukkan garam secukup rasa. Biarkan mendidih sekali lagi.


 
 
Dah siap pun. Memang senang resepi ni. Sesuai untuk insan-insan yang tak berapa ada masa seperti saya. Selamat mencuba!


 
 

No comments: