Tuesday, August 7, 2012

Bazar Ramadhan di Utara Tanah Air.. Catatan Ramadhan 2012

Saya baru pulang dari Sungai Petani, Kedah. Hujung-hujung minggu ni saya ambil kesempatan untuk pulang berpuasa di kampung halaman. Kesempatan ini juga saya ambil untuk menjamu mata dan membeli juadah di Bazar Ramadhan.

Ayam Percik, popular di mana-mana


Persoalannya, ada beza tak Bazar Ramadhan di utara tanah air berbanding dengan di Kuala Lumpur. Mari kita lihat apa istimewanya bazar ramadhan di Sungai Petani.

Pertamanya, ada jual ikan pekasam.



Seterusnya, cempedak dan pisang goreng dijual selonggok. Selonggok tu ada lebih kurang 7-8 biji.

Longgokkan cucur


saya telah longgokkan dalam pinggan

Ada lagi beberapa juadah yang ada di Kl tapi susah nak cari seperti:

Ketupat daun palas

Pulut Ayam goreng

Roti Arab

Pasembor

Lain negeri, lain pula keistimewaannya. Yang penting, bazar ramadhan memang best.

Meja makan sudah penuh


Akhir kata, saya pilih Malaysia, saya pilih mengundi hehehe... 

No comments: