Sunday, July 29, 2012

Step by Step... Udang Goreng Mentega (Buttered Prawn).. Catatan Ramadhan 2012

Bulan Ramadhan ni memang cepat rasa letih. Maka, meski pun saya ingin sekali menulis Catatan Ramadhan setiap hari di blog ini, namun saya akur dengan kemampuan saya. Terutamanya pada hari berkerja. Justeru, mungkin Catatan Ramadhan ini tidak dapat nak menemui anda semua pada setiap hari. Mungkin ada hari yang saya memang tak larat nak buka pc.


Walau bagaimanapun, memandangkan hari ini adalah hari berhujung minggu, maka saya gagahkan juga untuk berkongsi resepi yang baru saya cuba. Resepi hari ini ialah Udang Goreng Mentega atau Buttered Prawn. Resepi ini sangat lazat dan setanding dengan Udang goreng mentega yang kita order di restoran. Bezanya, struktur telur yang saya buat kurang halus dan kurang garing. Sebabnya saya ni malas. Tak berjaya nak kacau laju-laju guna garfu dan tak berapa rajin nak gunakan acuan roti jala.

Bagi yang nak buat tekstur telur yang halur macam kat restoran tu, boleh rujuk dapur Kak Nor di Secubit Garam. Saya ni derhaka dengan resepi Kak Nor, saya tidak gunakan minyak yang banyak untuk menggoreng. Sebabnya, saya memang nak kurangkan guna minyak dan hanya goreng pakai butter je. Walau bagaimanapun seperti yang saya katakan tadi, resepi ini memang sangat lazat.

Bahan-bahan (saya dah adjust ikut suka saya)

8 - 10 ekor udang saiz besar
5 sudu besar butter
2 biji kuning telur - pukul dahulu dalam mangkuk kecil
2 batang cili api - potong kecil2
setangkai daun kari
2 sb susu cair
1/2 sk garam atau secukup rasa (kalau ada garlic salt, boleh guna)
kalau suka boleh gaul udang dengan kunyit dan garam sebelum menggoreng udang. Tapi saya tak buat, next time nanti saya buat.

Cara-cara

Panaskan 2 sb mentega dalam kuali. Goreng udang sehingga udang separuh masak. Angkat udang dan ketepikan.


Tambah 3sb butter dalam kuali yang sama. Masukkan telur dan kacau guna garfu atau chopsticks laju-laju untuk dapat tekstur yang halus. Masukkan daun kari, lada susu cair dan garam.

Sila guna garfu atau chopstick untuk cara yang betul. Ini cara yang malas hehehe.

Masukkan udang tadi dan kacau sehingga garing.


Sangat sedap dimakan dengan nasi putih.



Selain daripada Udang Goreng Mentega, iftar hari ke-8 ini kami juga makan Dory Fillet Sweet Sour dan Puding Jagung Manis kegemaran Mr. Hubby.  



Saya cuma buat separuh adunan Puding jagung manis. Bulan puasa ni takut juga kalau buat banyak-banyak. Yelah waktu siang bukan boleh makan pun.


Selepas disejukkan selama 3 jam


Saya juga buat minuman istimewa untuk hari ni. Gabungan Sprite dan Ribena yang awesome. Saya namakan minuman ni Spritecurrant Mocktail.

Spritecurrant Mocktails

Selamat mencuba.




No comments: