Tuesday, March 20, 2012

Step by Step... Super Moist Eggless Chocolate Cake

Sejak hobi mengekek ni, saya selalu kehabisan telur ayam. Kalau buat kek lapis, kurang-kurang guna 10 biji telur ayam. Jadi, apabila jumpa resepi yang tak pakai telur, rasa teruja nak cuba. Lebih-lebih lagi resepi dari dapur Dayang Jack ini tak pakai mentega tapi hasilnya super moist.




Suspense jugalah buat kek ni. Bukan sebab apa, sebabnya saya macam tak caya je boleh buat kek yang sedap tanpa letak telur. FYI, kek ini sangat mudah dibuat. Kejap je preparationnya. Masaknya pun tak lama, kiranya tak banyak songeh. Saya juga buat separuh adunan sahaja daripada resepi Dayang Jack. Cukuplah kan, kami ni 3 orang je kat rumah ni. Lagipun takut tak jadi, kang Mr. Hubby buat muka masam pula sebab terpaksa jadi DBKL.

Kebetulan pula, 2 hari lepas saya ada beli buah strawberry di Pasaraya Giant. Strawberry ni diimport dari Korea. Rasanya manis tak macam strawberry di Cameron Highlands yang menyebabkan muka saya berkerut-kerut semasa menguyahnya. Tapi tak setanding dengan strawberry US lah yang bersaiz besar, manis dan sedap yang amat!


Jadi, saya buat topping kek ni menggunakan coklat cair, buah strawberry dan kepingan badam. Wah, laku sungguh kek ini. Hasya dah makan 3 potong tau. Saya bawa 2 slices ke opis pun Hasya dah jeling-jeling. Hahahaha, selalu dia tak berapa minat dengan kek-kek yang saya buat. Makan sikit je, tapi yang ni memang persembahannya menggoda kot..

Bahan-bahan (kalau nak kek yang lebih tebal, sila gandakan sukatan)


1 cawan tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1/2 sudu kecil soda bikarbonat
1/2 cawan serbuk koko
2 sudu besar susu tepung
1 1/4 cawan air sejuk (dari peti ais)
1 cawan gula perang
1 sudu kecil esen vanilla
1/2 sudu kecil coffee emulco atau chocolate emulco - optional
1/8 sudu kecil garam halus
1/2 cawan minyak masak sayuran atau minyak jagung atau mentega cair
1 sudu kecil cuka atau jus lemon

Cara-cara
Panaskan oven pada suhu 160C. Sediakan loyang kek (saya pakai 9 inci, sila guna yang lebih kecil untuk kek yang tinggi). Griskan dengan mentega. Jika ingin menggunakan paper cup pun boleh juga.
Ayakkan tepung bersama baking powder, soda bikarbonat dan serbuk koko di dalam bekas besar. Masukkan tepung susu, garam dan gula perang. Kemudian dikacau rata-rata.

Masukkan air sejuk, minyak masak, esen vanila dan coffee emulco/chocolate emulco. Kacau perlahan-lahan dengan whisk (saya guna mixer, tapi tak putar lama). Pastikan adunan tidak berketul.


Akhir sekali masukkan cuka atau jus lemon. Terus dikacau serta merta sehingga sebati tetapi jangan terlalu lama (ini pun saya guna mixer).



Tuangkan adunan ke dalam loyang dan bakar selama 25-30 minit atau hingga cukup masak. 




Sejukkan kek setelah masak. Boleh juga dihiaskan dengan topping kegemaran. Tapi biarkan kek sejuk dulu.



Saya cairkan 125gm coklat masakan, 15gm mentega dan 70ml susu segar (guna api kecil atau double boil). Lepas tu saya tuang atas kek, saya hiaskan atas kek dengan hirisan buah strawberry dan kepingan badam yang saya dah goreng tanpa minyak.



Cantik tak kek saya? Bukan sahaja cantik tau, rasanya pun sungguh SUPER MOIST!




No comments: