Monday, February 27, 2012

Step by Step... Broccoli Beef (Chinese-American Style)



Masa mula-mula belek resepi ni, saya rasa macam mustahil je nak cuba. Sebabnya, resepi ni guna `Chinese Rice Wine'. Meskipun ada bahan pengganti yang boleh digunakan, namun saya rasa berat hati nak guna bahan pengganti. Tambahan pula, bahan pengganti tersebut dikatakan tidak dapat memberikan rasa yang sama atau setara dengan `Chinese Rice Wine' tersebut.

Namun, setelah difikir dan ditimbang kemungkinan resepi ini akan gagal, saya membuat keputusan untuk cuba sahajalah. Alhamdulillah, resepi ini menjadi meskipun saya tidak tahu apakah perbezaan rasa sekiranya menggunakan Chinese rice wine tadi. FYI, saya tidak menggunakan sebarang bahan gantian, saya cuma mengeluarkan sahaja Chinese rice wine dari masakan ini.



Rasa Broccoli Beef ini sedap. Sesuai dimakan panas-panas dengan nasi. Ada rasa masin dan manis. Saya lebihkan sedikit kuahnya memandangkan Mr. Hubby dan Hasya suka masakan yang ada kuah. Sekiranya anda suka yang agak kering, anda boleh biarkan kuahnya pekat dan kering sedikit.


Berikut adalah Step by Step Brocolli Beef yang saya ubah suai dari simplyrecipes:


Bahan-bahan

200 gm daging (potong nipis dan bentuk segiempat tepat)
Sebiji sayur brokoli (potong kecil-kecil)
2 sudu makan minyak masak
2 ulas bawang putih (dicincang)
1sk tepung jagung, larutkan dalam 1 sudu makan air


Untuk perapan

1sk kicap (saya pakai kicap pekat - boleh jelah pakai kicap apa)
1/2sk tepung jagung
1/8sk  serbuk lada hitam (guna yang kasar sikit)

Untuk Sos

2 sudu makan sos tiram
1 sudu makan kicap (saya guna kicap masin)
1/4 cawan chicken broth (saya guna 1/2 kiub pati ayam yang dilarutkan dalam 1/4 cwn air)
1 1/2sk gula (ini saya tambah, barulah ada rasa manis2 sikit)


Cara-cara

Kacau hingga sebati bahan-bahan perapan dalam mangkuk. Tuang ke atas daging dan perap daging selama 10 minit.



Kacau bahan-bahan sos hingga sebati dalam mangkuk.



Panaskan air dalam periuk. Tambah sedikit garam (1/2sk dah le). Rebus brokoli dalam periuk selama 2 minit. Toskan brokoli.



Panaskan minyak dalam kuali. Goreng daging yang telah diperap tadi sehingga masak. Masukkan bawang putih, biarkan 1 minit. 



Masukkan sos diikuti dengan brokoli. Kacau sesekali sehingga mendidih.  




Masukkan larutan tepung jagung, kacau sehingga pekat.



Selamat menjamu selera dengan masakan yang simple tapi sedap ini!







No comments: