Wednesday, February 1, 2012

Selamat Hari Wilayah! (tahniah kerana menjadi warga kerja KL yang tabah!)

Bendera WP


Selamat Hari Wilayah kepada semua penduduk dan pekerja yang berada dalam lingkungan 3 Wilayah Persekutuan di Malaysia iaitu W.P. Kuala Lumpur, W.P. Labuan dan W. P. Putrajaya. Hari ini (1 Februari 2012) saya dan Mr. Hubby cuti. Walau bagaimanapun, Hasya tidak bercuti kerana rumah kami di negeri Selangor. Maka hari ini saya dan Mr. Hubby akan berdating berdua sahaja hehehe...

Setiap negeri di Malaya ini ada hari cuti umum yang tersendiri iaitu pada Hari Keputeraan sultan masing-masing. Jadi, sempena hari jadi siapakah Hari Wilayah 1 Februari ini? Adakah sempena hari jadi saya?

Jawapannya: Bukan sempena hari jadi saya kerana hari jadi saya bukan pada 1 Februari. Tarikh 1 Februari bersempena tarikh Kuala Lumpur yang ditubuhkan sebagai Wilayah Persekutuan pada 1 Februari 1974. Pada tarikh yang sama juga, Kuala Lumpur diisytiharkan sebagai ibu negara Malaysia. Labuan menjadi WP pada 16 April 1984. Manakala Putrajaya menjadi ahli baru WP pada 1 Februari 2001.


WP Labuan

WP Putrajaya

WP KL

Maka, apabila julung-julung kalinya saya dan seluruh warga kerja WP dapat bercuti pada hari yang negeri-negeri lain tidak bercuti, kami (mewakili warga kerja WP) amat gembira sekali. Ini kerana pada hari ini, kami tidak perlu berasak-asak dan bersemput-semput di atas jalan raya. Seperti sudah menjadi kelaziman dan amalan harian bagi kami warga kerja WP untuk memeriahkan jalan raya pada setiap pagi dan setiap petang. Seolah-olah kami sedang berlumba-lumba untuk meraikan karnival Jom Heboh atau yang setara dengannya.


Wajah NPE pada 31 Januari 2012

Pada pagi-pagi yang hujan, kami terpaksa menempuhi cabaran yang lebih getir. `Lewat' ke pejabat sudah menjadi sinonim meskipun telah membayar ratusan dan puluhan RM untuk membayar tol. Kami warga kerja KL berhabis wang untuk petrol dan tol. Namun, tol-tol memasuki KL selalu tidak mesra kepada kami. Contohnya NPE yang menyebabkan kami rasa pembaziran RM1.60 semasa melewati tol Pantai Dalam.

Maka, dengan riang dan rianya sekali lagi saya ucapkan `Selamat Menyambut Hari Wilayah' berbanggalah kerana menjadi salah seorang warga kerja WP yang tabah!


No comments: