Friday, February 10, 2012

Makan Nasi Minyak di Town Hall Session... Putrajaya


Hari ni memang sibuk sangat. Mana taknya separuh hari dah dihabiskan di Town Hall Session. Oleh yang demikian, separuh hari lagi terpaksa bertungkus-lumus menyiapkan kerja-kerja yang memang tak akan siap pada hari ni.

Town Hall Session? Hmmm.. Pernah dengar tak istilah ni? Kalau tak pernah, tak mengapa, saya akan terangkan. Town Hall Session atau Town Hall Meeting merupakan istilah American English yang bermaksud mesyuarat atau perjumpaan yang diadakan dalam suasana yang tidak formal.

Apabila sesi Town Hall ini dibuat (contohnya di US), semua orang yang tinggal dalam komuniti bandar tersebut dijemput hadir. mereka yang hadir ini boleh menyuarakan pendapat mereka dan mendengar penjelasan daripada Pihak Berkuasa mengenai sesuatu perkara.

Walau bagaimanapun, Town Hall Session yang saya hadiri hari ini bukanlah sesama komuniti penduduk kawasan bandar sebaliknya komuniti di bawah Kementerian yang sama. Town Hall Session ini adalah bersama Ketua Setiausaha Negara (KSN).



Pagi ini saya bertolak ke Putrajaya dari rumah kerana Sesi Town Hall ini diadakan di Kementerian. Meskipun saya sedar bahawa jarak dari rumah saya agak dekat dengan Putrajaya, namun hari ini saya telah sedar bahawa jalan ke Putrajaya sangat menyenangkan dan tidak sesak. Selain daripada itu, saya juga sedar bahawa Putrajaya adalah sebuah bandar yang sangat cantik. Bertuah sungguh Kementerian, Jabatan dan Agensi yang berada di bandar pintar ini.





FYI, semua Kementerian kini berada di Putrajaya kecuali Kementerian Pertahanan dan Kementerian Kerja Raya. FYI juga, saya tidak bertugas di Putrajaya kerana Jabatan saya tidak begitu relevan untuk berada jauh dari Kuala Lumpur.


Town Hall Session with KSN ini berlangsung dengan jayanya. Sebenarnya ramai warga KPKK yang ingin menyuarakan pendapat, namun kekangan masa menjadi penghalang. Daripada balasan jawapan yang diutarakan oleh Tan Sri KSN, beliau memang terlihat sebagai seorang yang sangat bijak.

Akhir kata, banyak ilmu yang saya dapat daripada sesi ini dan saya juga dapat makan Nasi Minyak dengan Ayam Masak Merah. 




No comments: