Wednesday, January 18, 2012

Step by Step... Pandan Slice Cheese Cake


Ramai pulak yang sambut birthday bulan Januari ni. Officemates saya, 2 orang yang sambut birthday mereka minggu ni.

Seperti yang saya post menerusi entry sebelum ini, saya buatkan Slice Cheese Cake untuk Syida. Hari ini 18 Januari 2012 adalah hari jadi Puan Azizah dan saya buatkan Pandan Slice Cheese Cake untuk Kak Zah.

Gebu dan menggiurkan

Kek ni lebih kurang sama je dengan Slice Cheese Cake hari tu. Bezanya, ada penambahan perisa pandan dan ada sedikit rasa coklat.

Saya juga menderhaka sedikit daripada cara-cara yang Ros Jintanmanis ajar. Sebabnya, saya ni kekadang malas, jadi saya buat apa yang saya fikirkan senang. Tambahan pula weekdays, penat tau sebab malam-malam kena buat kek hehehehe....

Kepada yang suka perisa pandan, wajarlah cuba kek ni sebab lemak-lemak pandan je rasa dia.


Bahan-bahan

4 keping slices cheese (cheese keping yang diapit pada burger)
200 ml susu segar
70 gram butter atau marjerin
80 gram tepung gandum (diayak dahulu)
70 gram gula
4 biji telur saiz M
beberapa titik esen pandan
beberapa titk pewarna hijau
1 sudu kecil serbuk koko



Cara-cara

Carikkan slice cheese kecil-kecil dan campurkan dengan susu segar, kemudian masukkan dalam periuk, gunakan api perlahan dan biarkan slice cheese tadi cair. Kacau sentiasa (saya guna kaedah double boil).


Masukkan butter serta separuh bahagian gula dan kacau hingga larut, tutup api dan sejukkan sebentar (saya tak letak gula, gula saya pukul dengan putih telur)


Asingkan putih telur dan kuning telur. Pukul putih telur bersama baki gula (saya taruk semua gula) hingga menjadi meringue. Meringue pastikan betul-betul kental, terbalikkan bowl dan meringue takkan jatuh.


Pukul sampai bertanduk


Dalam bekas lain pukul kuning telur hingga kembang dan masukkan kedalam adunan cheese tadi, masukkan tepung sedikit demi sedikit dan pukul lagi, pastikan adunan tidak berketul.




Akhir sekali campurkan meringue sedikit demi sedikit ke dalam adunan tadi (saya tuang je semua) dan berberapa titik esen pandan dan perwarna hijau (saya tak letak pewarna cuma esen pandan sahaja), gunakan cara kaup balik supaya adunan rata. Glis acuan kek dengan marjerin dan alaskan dengan kertas.







Ambil dua sudu besar adunan dan masukkan serbuk koko, ketepikan, curah adunan hijau ke dalam acuan kek (saya guna acuan 9 inci) dan akhir sekali curahkan pulak adunan coklat di atas permukaan adunan hijau tadi, lorekkan dengan garpu atau lidi.




Tuang dalam loyang


Lorek suka-suki hati


Bakar pada suhu 170 darjah selama 20 minit dan turunkan suhu 140 darjah selama 40 minit, gunakan acuan kek bulat atau petak berukuran 18cm dan letakkan sedikit air di bawah dulang pembakar, cara bain marie, untuk dapatkan tekstur kek yang tidak terlalu kering.

Nota: Saya bakar kaedah bain-marie selama 50 minit pada suhu 160 darjah sebab saya malas nak adjust time.




Yay! Dah Siap!


Saya tambahkan parutan coklat untuk kemewahan berganda.


Tada!


Majlis Hari Jadi Puan Zah berlangsung dengan jayanya.




Wah3x.. beratur tunggu kek :)


Kebetulan pula our boss bagi Cokelat yang sungguh cantik untuk santapan kami.


Coklat Menggoda...


Boss juga bagi coklat Patchi yang sangat mengujakan kami semua.


Patchi in the house!


Lagi... (Perghh, ada lagi...) Kami lunch makan Pizza Dominos.. nyum..nyum..nyum... Selamat Hari Jadi Kak Zah!


Chicken Perfection


Extravaganza


Aloha Chicken


Prawn Passion


The End.

No comments: