Tuesday, November 29, 2011

Step by Step... Blueberry Tiramisu

My sister cakap dia suka makan cheesecake. Saya pun offerlah untuk buatkan sebiji cheesecake untuk dia. Dia tanya, 'Cheesecake apa yang sedap?' Saya pun cakap, 'Pi la tengok kat dalam my blog, then pilih nak kek apa,'

Pastu, dia pun mulalah membelek2 life is colorful ni. Nak tahu dia pilih kek mana? Dalam banyak-banyak kek, dia nak rasa kek tiramisu (klik sini untuk resepi kek tiramisu perisa klasik). 






Saya pastu tanya ngan dia, 'Nak rasa tak blueberry tiramisu?' dia jawab,'boleh juga'. Maka bermulalah projek menderhaka kepada resepi tiramisu klasik. 

Khas untuk sesapa yang tak suka ngan kopi atau nescafe, atau ingin mencuba perisa kek tiramisu yang seterusnya, saya persembahkan `Blueberry Tiramisu'.

Taklah rasa berdosa sangat menderhaka kepada resepi Tiramisu yang ada aroma kopi tu, memandangkan ciri-ciri tiramisu yang masih kukuh iaitu penggunaan biskut `Ladyfingers' (Dalam bahasa itali: Savoiardi).




Saya ambil resepi ni daripada Dapur Azlita Masam Manis. Azlita punya blueberry tiramisu memang cantik sangat. Resepi ni Azlita ambil daripada Rabiatun.

Bahan-bahan




1 paket biskut tiramisu

Bahan untuk syrup
150 g blueberry filling
80ml air suam
2 tbsp gula ising
sedikit parutan kulit lemon (saya tak letak)


Bahan Cream
250g cream cheese
125g whipped cream (saya guna whipping cream juga)
125g whipping cream
50g gula icing~ sifted

Cara Penyediaan

Untuk syrup
Campur kesemua bahan dan kacau sebati. Ketepikan.



Untuk cream 
Pukul cream cheese hingga gebu. Masukkan gula icing, pukul seketika. Campurkan kedua2 whipped dan whipping cream. Pukul hingga agak pekat dan sebati. Campurkan krim yang dipukul tadi ke dalam adunan cream cheese. Kacau dengan spatula hingga rata.







Cara untuk melapis
Saya buat asing-asing dalam cawan sebab senang nak makan.
Letak sedikit syrup, kemudian susun biskut dan letak cream ke atasnya. Ulang hingga adunan habis dan ikut suka nak berapa banyak layer pun. Saya letak blueberry filling untuk topping.





Masukkan ke dalam peti sejuk dan biarkan sejuk dalam 3-4 jam. Rasanya sungguh sedap, sama taraf dengan tiramisu klasik. Pasni derhakalah lagi, wat strawberry tiramisu pulak, kiwi pulak dan lagi dan lagi dan lagi...

1 comment:

nurulhaiza said...

Adoooiiiiii... sedapnyaaaaa!!