Saturday, November 5, 2011

Crab Rangoon


Semasa di US, saya selalu juga makan appetizer yang bernama `Crab Rangoon' ini. Selalunya appetizer ini boleh didapati di mana-mana Chinese ataupun Thai Restaurant. Crab Ranggon ini rangup dan intinya pula menepati citarasa kami sekeluarga yang memang suka makan cream cheese. Maka hari ni, saya nak berkongsi cara-cara membuat Crab Rangon seperti mana yang diajar oleh sahabat saya Nora Azie Ali.

Bahan-bahannya:

Wonton wrapper (saya beli di Giant)

Filling:

1 (8-ounce) package cream cheese at room temperature

¼ pound crab meat (dlm tin atau imitation crab) - saya pakai imitation crab yang kaler putih merah tu.

2 tablespoons finely chopped scallion, white and green - optional (utk org yg makan sayur sahaja, hehehe...)

¼ teaspoon ground white pepper

½ teaspoon Worcestershire sauce

1/8 to ¼ teaspoon garlic powder

Sugar & Salt secukup rasa (garam sikit je, gula 1/2 sudu teh dah ler)


Satukan semua bahan-bahan dan ketepikan selama 30 mins before using. Lepas tu letak sedikit inti atas kulit wanton seperti gambar di bawah:

letak inti di tengah kulit wanton
Lepas tu, letak sedikit air pada sekeliling kulit supaya boleh bercantum apabila dilipat dua. Tekan sedikit tepi-tepi lipatan supaya lipatan tak terbuka apabila digoreng. Kepada yang terer melipat wanton dalam pelbagai bentuk, bolehlah buat bentuk2 yang lain. Saya ni keras tangan, jadi buat segi tiga je lah. Lepas tu panaskan minyak dan goreng dalam kuali sehingga berwarna perang.

 

Di bawah adalah gambar Crab Rangon yang telah tersedia dan bersedia untuk dimakan.


Sila cicah dengan sos (sos Thai) untuk rasa yang lebih memuaskan. Untuk dimakan panas-panas. Fresh from stove top gitu....




Cara membuatnya:

















No comments: