Friday, October 21, 2011

Japanese Cheesecake with Blueberry Topping untuk Mama



Hari ini Oct 21 adalah Hari Ulang Tahun ibu saya.


Buat pertama kalinya dalam sejarah hidup saya, pada hari jadi ibu saya tahun ini saya tak dapat keluar rumah kerana sedang berpantang. Jadi, saya tak dapat nak belikan apa-apa hadiah untuk ibu saya. Fikir punya fikir, sayapun mula meninjau bahan-bahan untuk membuat kek. Saya terfikir, 'Apa salahnya kalau saya buat sebiji kek hari jadi untuk ibu?'


Maka, walaupun sedang berpantang pada hari yang ke-12, saya beritahu kepada ibu saya yang saya akan buat cheesecake sempena hari jadi beliau yang ke-63. Mengambil masa lebih kurang 2 jam (termasuk meng`water bath' kan kek selama sejam 10 minit), my signature `Japanese Cheesecake with Blueberry Topping' siap untuk ibu tersayang.


Saya memanggil ibu saya, `Mak' dan saya menggelarkan diri saya 'Mama' kepada anak-anak saya. FYI, `Mama' adalah sebutan yang paling familiar bagi seorang ibu di seluruh dunia. Sebagai contoh:




Mama, Ma, Mami bagi bahasa Sepanyol (Spanish)
Mummy, Mum bagi UK, Canada, Australia
Mama bagi German, Russia, Slovak, Polish
Ma, Mam, Mammy bagi Belanda, Ireland, Wales
Mama bagi Chinese
Mamma bagi Swedish dan Italy
Mama bagi Czech, Ukranian


Ibu saya sangat gembira dengan kek yang saya buat. Bukan kerana rasanya (walaupun saya tahu memang sedap hehehe) tetapi kerana kek tersebut adalah lambang kasih sayang daripada saya untuk dia. Semoga salah seorang gegirl saya boleh buatkan saya kek, pada hari jadi saya nanti. Takpun beli kek di Secret Recipe pun jadilah....

Selamat hari jadi kepada ibu saya!

2 comments:

nurulhaiza said...

tabik spring laaaa ngan akk..

weezana said...

thanks haiza.