Thursday, December 2, 2010

Mari berdialog dgn speaker MLM



Cuaca yang panas hari ini menyebabkan kemeja yang dipakai oleh Suhaimi dibasahi peluh. Nasib Suhaimi kurang baik kerana kereta Proton Wiranya breakdown pagi tadi. Justeru, dia terpaksa menunggu bas di perhentian bas Jalan Silang yang sibuk untuk pulang ke rumahnya di Desa Petaling.
 
Tiba-tiba dia disapa oleh seorang pemuda dalam lingkungan umur lewat 20-an. Pemuda tersebut berperawakan menarik dan berpakaian pejabat yang kemas. Dia mengenalkan dirinya sebagai Ramli. Sekeping business card dihulur kepada Suhaimi. Tertera pada kad tersebut, "Aku Kaya Konsortium, Ramli Misbah, Speaker."

Ramli mengajak Suhaimi ke restoran mamak berdekatan untuk penerangan lanjut mengenai Aku Kaya Konsortium. Disebabkan bas No. 5 yang ditunggu oleh Suhaimi masih tidak menunjukkan kelibat, Suhaimi bersetuju untuk mengikut Ramli. Tambahan pula, tekak Suhaimi mula kering dan perlu dibasahkan dengan teh ais.
 
Sebaik sahaja duduk di meja 4 segi di Restoran Mamak Corner, Ramli memulakan jarumnya:

Ramli: Bro boleh order apa-apa saja yang bro mau. Saya akan bayar.

Suhaimi: Orait. Mamak, teh ais dan roti telur satu.

Mamak: Wokeh.
 
Ramli: Bro keje mana bro?

Suhaimi: Keje biasa-biasa je, kat Kementerian Wanita.

Ramli: Ha, sesuai sangat tu. Ramai ahli kami yang sebelum ni kerja ngan gomen dah berhenti kerja sebab nak serius dalam AK Konsortium. Dalam masa 15 hari bro, dorang ambil keputusan untuk berhenti kerja.

Suhaimi: Wah, ye ke? Macam menarik tu.

Ramli: Memang menarik bro. Bro boleh pilih antara pelan dalan AKK ni: Bronze, Silver, Gold, dan Platinum. Bro, boleh dapat 4,788 sehari. Saya ulang, SEHARI 4,788 kalau ikut plan ni. Maksudnya (sambil menggunakan kalkulator dan menunjukkan angka kiraannya) dalam sebulan, bro boleh dapat 143,640! Pulak tu, bro akan dibekalkan dengan produk-produk kesihatan kami yang nilainya melebihi RM5000. Modal yang dikeluarkan tak sebanyak itupun bro. Bro tak rugi apa-apa!

Suhaimi: Interesting. Ada kena buat apa-apa ke?

Ramli: Bro, perlu cari dua orang kengkawan, ahli keluarga ke, untuk join bisnes ni. Kengkawan tu pulak, cari 2 orang lagi untuk join.

Suhaimi: Tak salah ke, tak ambil duit orang ke?

Ramli: Saya tak suka ambil2 duit orang nih. Wal aqmalu bin niyyat... kalau niat nak ambik duit orang, jadi macam tu la. Kalau niat kita nak bantu orang, maka kita akan bantu orang.

Suhaimi: Macam mana nak join? Saya ni banyak hutang.

Ramli: Hah, memang tepat sekali. Bisnes ni memang untuk melangsaikan hutang. Join bisnes ni, semua hutang boleh settle.

Suhaimi: Berapa modal nak start?

Ramli: Bro nak yang cepat ke, nak yang lambat? Nak yang susah ke nak yang senang? Kalau bro serius, saya lagilah serius. Kalau bro nak pulangan cepat, saya pun nak yang cepat juga. Kita ni sama Melayu bro, saudara seagama, macam adik-beradik.. macam nilah, berapa yang bro ada untuk mula?Kita tengok berapa budget bro, dan saya suggestkan plan mana yang sesuai untuk bro. kalau macam yang saya terangkan tadi iaitu SEHARI dapat 4,788 tu dan SEBULAN 143,640 tu, bro hanya perlukan modal 3,268. Modal tupun dah termasuk 38 ringgit duit pendaftaran ahli. Tak ke berbaloi tu bro!

Suhaimi: Hmmmm...Memang nak kena cari orang ke? Saya ni malas betul kalau kena cari orang.

Ramli: Bro, dalam dunia ni, semua bisnes kena cari customer. Takde bisnespun yang tak payah cari customer. Betul tak bro? (pause) Nak tau sebab apa bro? (pause lagi) Sebabnya dalam dunia ni cuma manusia je pandai pakai duit, kalau penghuni kat zoo pun pandai pakai duit, takyahlah susah2, kita cari je potential customer kat zoo hehehehe, betul tak bro?

Suhaimi: Betul jugak tu.

Ramli: Tapi dalam skim "AK Konsortium" ni, ramai orang akan cari kita bro.

Suhaimi: Ada fixed income ke?

Ramli: Fixed income tu apa bro? AKK ni takdenyer fixed2 ni.. lagi ramai bro cari org join, lagi takterfixed income bro.

Suhaimi: Boleh percaya ke?

Ramli: Huh, jangan percaya bro. Sebab kalau bro tak percayapun saya tak miskin. Tapi, kalau percayapun saya tak kaya. saya dah dapat, bro jer yang belum dapat. Saya dah buat, apa yang orang kaya buat, bro belum lagi. Pantang dalam AKK, jangan mengharap, jangan tunggu sampai esok, dan jangan bertangguh!

Suhaimi: Bajet takdelah bulan ni.

Ramli: Tiap-tiap bulanpun memang banyak pakai duit bro. Patutnya kita yang control duit, bukan kita jadi hamba duit.

Suhaimi: Saya memang berminat, tapi saya memang takde modal.

Ramli: Erm... ini bukan soal duit bro, masalahnya NAK ke TAK. Duit boleh cari kalau NAK. Setiap masalah, ada penyelesaiannya. Minat tu minat jugalah bro, tapi bro ni serius ke tak?

Suhaimi: AKK tak carikan modal ke untuk pelanggan?

Ramli: Bro, macam orang memancing juga, kita tak bagi kail, kita tak bagi pancing. Kita cuma ajar orang bagaimana cara memancing yang betul dan nak dapatkan ikan yang besar-besar. Kalau bro boleh cari modal, bisnes ni memang sesuailah dengan bro sebab bro boleh menggunakan akal dengan bijak bagaimana nak dapat modal.

Suhaimi: Saya nak fikir dululah.

Ramli: Bro, banyak-banyak soklanpun tak guna bro. kalau tak join, bro takkan tahu faedahnya. Lagipun, bro join ke, bro tak join ke, takkan buat saya miskin atau kaya. Jangan tunggu peluang, tapi carilah peluang. Ni, peluang dah ada depan mata, sama ada bro nak amik atau tidak saja.

Suhaimi: Macam nilah. Bagi saya tempoh 2 hari, saya nak uruskan personal loan dulu. Nanti saya call awak bila loan saya dah lulus.

Ramli: Syabas bro. Hah, satu lagi hal bro. Ramai orang nak kaya tapi salah tempat bertanya. Nak main bola tapi tanya dengan Tiger Wood. Nak main golf pulak tanya dengan David Beckham. Adehhh, balik tanya bini, tanya kengkawan. Confirm la dapat maklumat salah. Kalau nak berjaya, kena dengar cakap orang yang dah berjaya bro.

Suhaimi: Insyaallah, saya akan contact awak nanti.

Ramli: Alhamdulillah bro. Siapa lagi yang nak tolong orang Melayu, kalau bukan orang melayu kan? Call ye nanti bro, jangan tambahkan orang munafik di muka bumi ni. Assalamualaikum bro. Jumpa lagi.

Suhaimi: Waalaikumsalam.

 
Teknik:

1. misdirection (orang tanya lain, jawab lain)

2. provoke (untuk buka minda pelanggan)

3. answer "YES"

Wallaweh, poor suhaimi...

(saya adaptasi cerita ni daripada info dalam blog Aidid Mu'addib)

5 comments:

fini said...

ha.ha.typical mlm scam :D that's what it's all about, the answer Yes, typical one, definitely.. funny how people still fell into the trap...

weezana said...

kerana duit.. semua orang nak kaya cepat :D

fini said...

true, keywordnya, nak kaya cepat..
nafsu, tamak, malas atau desakan hidup??

scary nowadays, huh!!

nb : AK Konsortium, sarcastic nya!! :D

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

nanti boleh x kuarkan artikel/dialog camne nak tangkis pujukan speaker MLM plak? :)