Wednesday, November 24, 2010

Bukan saya, tapi mereka!

Hari ini hari Rabu. Cik Tipah baru pulang dari pejabat. Cik Tipah bercadang hendak ke pusat membeli-belah. niat di hati ingin membeli kasut tumit tinggi yang baru.


Sampai sahaja di Pusat Beli-belah, Cik Tipah terus menuju ke butik kasut Bincci. Tiba-tiba datang seorang pemuda cute yang kelihatan seperti mahasiswa awal 20-an menegur Cik Tipah. Bermulalah dialog seperti di bawah:


Pemuda cute: Cik, saya sedang membuat soal-selidik kepenggunaan. Bolehkah Cik jawab sedikit sahaja soalan untuk kajian saya ni?
Cik Tipah: Aaaa, bolehlah apa soalannya?
Pemuda cute: Adakah Cik selalu melihat iklan-iklan jualan murah?
Cik Tipah: Ya, memang banyak iklan jualan murah di TV dan akhbar.
Pemuda cute: Adakah iklan-iklan tersebut berjaya mempengaruhi Cik untuk membeli barangan yang diiklankan?
Cik Tipah: Tidak. Kalau saya rasa tak perlu, saya tak akan beli.
Pemuda cute: Adakah iklan tersebut akan mendorong Cik untuk ke pusat beli-belah yang menawarkan jualan murah tersebut?
Cik Tipah: Tidak semestinya.
Pemuda cute: Pada pendapat Cik, adakah orang lain akan terpengaruh dengan iklan tersebut?
Cik Tipah: Tentu sekali! Itulah sebabnya setiap kali ada sale, semua orang berpusu-pusu ke shopping complex!


Itulah jawapan Cik Tipah dengan bangganya. Apakah yang mendorong Cik Tipah merasakan dia tak dipengaruh sedangkan orang lain adalah terpengaruh. Adakah jawapan Cik Tipah itu kerana pemuda yang menyoalnya terlalu "cute"?


Sebenarnya, ini berlaku bukan hanya pada Cik Tipah seorang... perkara ini telah terbukti oleh "third person effect" iaitu sesuatu perkara itu tidak memberi kesan kepada saya, tetapi memberi kesan kepada mereka. Dan ini adalah salah satu contoh. Akibatnya, Cik Tipah yang tak perasan tadi sebenarnya tergolong sama dalam kumpulan "mereka".... :P

No comments: