Thursday, November 25, 2010

Anjing kamu sangat comel, tapi...



Hari ini kita bercerita pasal topik anjing. Mula-mula kita belajar sikit pasal hukum pegang anjing. Menurut pandangan mazhab Shafie, kalau sentuhan biasa (anjing kering, saya pun kering), maka tidaklah saya perlu samak. Walau bagaimanapun, jikalau saya terkena jilatan anjing (aiseh), perlulah saya menyamak dengan basuhan 7 kali termasuk satu basuhan dengan tanah (Hadith Riwayat Al-Bukhari I/44 dan Muslim I/234).


Maka, jika anda ke luar negara yang mana agama Islam bukan agama dominan, anda akan melihat anjing sebagai haiwan peliharaan yang sangat digemari oleh penduduk di negara tersebut.


Saya pernah tinggal 3 bulan di Tokyo, Jepun dan 2 tahun di United States. Di Jepun, penduduknya memang sangat sukakan anjing. Setiap hari, amat mudah sekali untuk terserempak dengan orang ramai yang membawa anjing mereka berjalan-jalan. Bermacam-macam saiz anjing, ada yang besar sungguh, dan ada yang lebih kecil daripada kucing. Anjing-anjing mereka ini dijaga rapi, dihantar ke pusat grooming untuk dimandikan, dimanicure pedicure dan dipakaikan pakaian yang cantik. Perempuan-perempuan cantik, kebanyakkannya memelihara anjing comel yang bersaiz kecil.


Di United States, jarang pula saya bertemu dengan anjing yang bersaiz kecil. Kebanyakkannya bersaiz sederhana dan besar. Kalau saya ke farmer's market atau ke taman-taman, banyak sekali tuan-tuan anjing yang membawa anjing mereka bersiar-siar. Malah, ada juga yang membawa anjing mereka untuk ke bank. Bagi yang cacat penglihatan, anjing mereka (anjing pembantu) pun turut sama naik bas bersama tuan mereka.


Justeru, amatlah sukar untuk saya mengelak daripada bertemu dengan anjing di Unites States kerana anjing ada di mana-mana hehehehe....


Saya sedar bahawa saya boleh menyamak sekiranya saya terkena air liur anjing tersebut. Anjing-anjing di sini selalunya manja2 dan suka sekali nak menjilat sesiapa yang lalu disebelah mereka. Masalahnya, saya tak kuasa nak menggali tanah dan saya malas nak menyusahkan diri untuk mencari tanah memandangkan saya tinggal di apartment. Tambahan pula, saya kadang-kala tu malas nak menerangkan kepada kawan-kawan yang mempunyai latar-belakang berbeza mengenai proses samak yang perlu saya lalui sekiranya saya dijilat anjing (they might think, I'm kinda freak!)


Akhirnya saya dapat idea:


Tuan anjing: Hello, selamat pagi. Apa khabar? (selepas diterjemah)
Saya: Hello, selamat pagi. Baik. Kamu apa khabar?
Tuan anjing: Saya juga baik.
Saya: Anjing kamu sangat cantik.
Tuan anjing: Terima kasih. Dia juga sangat jinak.
Saya: Ya, saya pasti tentang itu. Tapi...
Tuan anjing: Tak perlu takut, dia tak akan gigit kamu.
Saya: Oh, anjing kamu sangat cantik, tapi saya alergik terhadap bulu anjing.
Tuan anjing: Oh, kasihan kamu. (katanya sambil cuba menjauhkan anjingnya daripada saya).


Berkesan sungguh taktik ini. maka hidup saya aman tanpa diganggu oleh anjing. Walaupun sebenarnya saya tak alergik... :D

No comments: